CASA CORPULUI DIDACTIC GALAȚI

în parteneriat cu

sigla_synergetix

organizează

 

CONFERINȚA ON-LINE

 

24 - 25 august 2020

 

Despre

conferință

Cu toții știm povestea tânărului care aducea apă în gospodărie folosindu-se de două ulcioare, unul întreg și celălalt crăpat, cu care ajungea acasă pe jumătate gol. Văzând așa, personajul din poveste a plantat semințe de flori multicolore și parfumate pe partea de drum udată de ulciorul crăpat. Ideea inspirată a făcut ca, pe locul atins de apa picurată zi de zi din ulciorul crăpat să răsară flori de toate culorile care umpleau văzduhul cu aroma lor îmbătătoare.

În contextul cu totul special în care urmează să înceapă anul școlar 2020-2021, Casa Corpului Didactic Galați își dorește să amintească profesorilor că orice situație aparent potrivnică poate fi văzută ca o oportunitate, că orice ușă închisă unei obișnuințe creează o poartă spre progres, că fiecare criză care, aparent, blochează drumul nu face decât să deschidă un alt drum către o destinație poate mai frumoasă decât cea pe care o plănuisem la începutul călătoriei.

În situațiile de criză, diferența dintre zbatere și răzbatere o face modul în care ne adaptăm la noile condiții, măsura în care folosim creativitatea pentru a transforma un obstacol într-o oportunitate.

Scopul conferinței este să canalizeze eforturile celor care caută să descopere oportunități în acest context particular în care urmează să se desfășoare actul educațional. Oportunități de dezvoltare a resurselor și a metodelor utilizate de profesori în învățare, oportunități de a stimula creativitatea cu care aceștia abordează relația cu elevii din perspectiva activităților de învățare on-line.

 

Vorbitori

Conferința reunește voci importante din domeniul Științelor educației și practicieni care au găsit soluții pentru limitările pe care pandemia le-a impus în actvitatea didactică.

Viziunea pentru perioada următoare a specialiștilor în educație e întregită de abordări practice care și-au dovedit succesul în lucrul cu elevii. O combinație care sperăm să fie contagioasă, în cel mai bun sens al cuvântului.

 

 

 

 

Prof. univ. dr. Ion-Ovidiu PÂNIȘOARĂ, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București

vorbește despre ”Profilul nativului digital și învățământul de astăzi”

Avem astăzi de-a face cu un elev al cărui profil diferă de cel cu care ne-am obișnuit în urmă cu doar câțiva ani. Un elev care conform lui Prensky (unul dintre ”părinții” perspectivei nativ-imigrant digital) se naște cu telefonul mobil sau cu tableta în mână și abordează lumea diferit față de modul în care au fost obișnuiți să o facă profesorii sau părinții lui.

Poate să fie predarea online o soluție pentru un astfel de elev?

 

 

 

 

Prof. univ. dr. Constantin CUCOȘ, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea ”Al. I. Cuza”, Iaşi

vorbește despre ”Educația online - virtuți și servituți”

Învățământul online este o alternativă pasageră, ce poate deveni substitut în situații speciale, cum sunt și cele prin care trecem acum, dar care prefigurează doar secvențial și în parte procesul real de formare. Indiferent de performanțele cadrului tehnic, de abilitățile profesorilor, de predispoziția conținuturilor formării de a fi transcodate didactic în raport cu noul context, procesul de predare, învățare, evaluare este diminuat, pierde din consistență, calitate, naturalitate. Nu toate dimensiunile educației pot fi acoperite prin noua formulă: au de suferit aspectul relațional, dimensiunea cooperativă, realizarea obiectivă a evaluării și a feed-back-ului, monitorizarea și stimularea performanțelor, individualizarea și personalizarea învățării. Desigur, educația sprijinită pe noile tehnologii poate deveni și un factor de îmbunătățire a educației în prezență, de radiografiere a punctelor slabe, de descoperire de valențe sau traiectorii noi. E un nou mediu care el însuși are incidență asupra a ceea ce se transmite, pentru că forțează oarecum cunoașterea didactică să se plieze pe alte coordonate epistemice (de pildă spre structuri de idei, pe înțelegere sau operare cognitivă, pe esențial, pe abordări inter sau trans-disciplinare etc.). Desigur, proporția dintre cele două paliere de exercitare a educației devine schimbătoare, funcție de obiectivele formării, capacitățile celor care învață, vârsta lor etc., dar și funcție de evoluții ale mediului societal care pot să impună astfel de replieri în ce privește asigurarea formării.

 

 

 

 

Prof. univ. dr. Dragoș ILIESCU, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti

vorbește despre ”Evaluarea digitală standardizată a competențelor elevilor”

Abstract: Contextul evaluării în educație este un subiect care afectează deopotrivă elevii, profesorii și părinții. Aceasta prezentare oferă câteva perspective despre istoricul evaluarilor standardizate in educatie, despre ce înseamnă notarea obiectivă pentru progresul elevilor, despre ce presupun itemii comparabili în progresul elevilor si despre unele perspective și mituri referitoare la evalarea standardizată.

 

 

 

 

Prof. Marian STAȘ, profesor la școala de vară a Harvard Kennedy School

vorbește despre ”Lungul drum al nopții către zi: curajul asumării la români. Studiu de caz: #art26LEN - școli-pilot, pentru arhitecturi curriculare de secol XXI”

De la asumarea respectării legii, art.26 LEN, la asumarea învățării on-line, o lecție pe care românii o au de învățat.

Marian Staș este colonel în rezervă al Armatei Române, cadru didactic asociat la Universitatea București (consultanță de proces; Facultatea de Psihologie și Științele Educației) și Harvard Kennedy School (metode cantitative; programul de vară MPA-MC), dar și Președinte al Asociației Clubul Liderii Mileniului Trei, un program educațional care sprijină dezvoltarea personală şi profesională a unei noi generații de lideri în România, capabilă să își asume și să declanșeze schimbarea prin curajul acțiunii civice.

 

 

 

 

Doru CĂSTĂIAN, profesor MERITO, Liceul de Arte ”Dimitrie Cuclin”, Galați

vorbește despre ”Oportunităţi şi limite ale învăţării online: o perspectivă umanistă”

Tehnologiile nu sunt neutre. Ele transformă şi influentează profund procesele prin care se realizează invăţarea, favorizează anumite dinamici şi le lasă pe altele în umbră, modificând finalmente nu doar comportamentele noastre, ci şi felul în care vedem şi înțelegem lumea. De aceea, îmi propun ca, împreună cu dumneavostră, să identific câteva modalităţi prin care mediile digitale intervin în procesele de învăţare, arătând atât oportunităţile, cât şi limitele acestor intervenţii. De asemenea, voi încerca să arăt de ce este imperios necesar să păstrăm învăţarea într-un orizont umanist, cu ajutorul structurii tehnofile a epocii şi nu împotriva ei. Fiind un proces profund uman, aproape specific, învăţarea nu poate fi desprinsă de umanitatea noastră, aşa cum se întâmplă să fie concepută la un moment dat. Fie că o ştim, fie că nu, un anume tip de umanitate este întotdeauna ţintit ca ideal educaţional. Mediul online extinde în moduri interesante spaţiul în care acest ideal se joacă.

 

 

 

 

Ștefan APĂTEANU, Fondator și CEO Edu Apps SRL

vorbește despre ”Clasa viitorului”

...

 

 

 

 

Alin POPESCU, Fondator Lectii-virtuale.ro

vorbește despre ”Lectii-Virtuale.ro - Un website pe modelul Khan Academy”

Am terminat Facultatea de Medicină din Timișoara în anul 2007. Profesez ca medic în Marea Britanie de 12 ani. În familia mea, sunt primul absolvent de studii universitare. Am experimentat din plin problemele sistemului de educație din România la toate nivelele. Mi-am promis cu mulți ani în urmă că voi încerca să contribui la ușurarea muncii profesorilor, respectiv la facilitarea accesului copiilor din familii mai sărace la informație educațională de calitate. Așa s-a născut ideea website-ului Lectii-Virtuale.ro. Lectii-Virtuale.ro conține acum aproximativ 1200 de lecții de Matematică, Fizică și Chimie organizate sub formă de filme și teste cu exerciții rezolvate care pot fi accesate gratuit.

 

 

 

 

Diana Cătălina POPA, profesor MERITO, Colegiul Național ”Vasile Alecsandri”, Galați

vorbește despre ”Jurnalul - instrument în dezvoltarea abilităților metacognitive și a gândirii critice”

Indiferent dacă vorbim despre jurnalul intim, despre cel de lectură sau despre cel de învățare, importanța acestui instrument este recunoscută, el reprezentând atât o metodă didactică modernă, cât și un exercițiu consacrat de cunoaștere și autocunoaștere. Vom discuta despre cum capacitatea de reflecție, gândirea critică și creativă, respectiv metacogniția pot fi dezvoltate prin intermediul utilizării constante a jurnalului în lucrul online cu elevii, dar și despre cum putem crea contexte potrivite pentru învățarea la distanță.

 

 

 

 

Ana-Maria RUSU, profesor MERITO, Colegiul Național ”Unirea”, Focşani

vorbește despre ”Practici care unesc - simplu și firesc în educație”

Co-fondatorul comunității Mai multă educație muzicală în școli și a platformei edumuzicala.ro. predau de 14 ani Educație muzicală.
Nu tot timpul găsim plăcere și împlinire în ceea ce facem. Meseria făcută din pasiune îți poate împlini sinele dar deseori se întâmplă ca seara, oglinda pusă în față să-ți reflecte  imaginea ștearsă ori plină de defecte a unui profesor bine intenționat. Cu atât mai mult, trecutul recent ne forțează să ieșim din zona de confort, să ne reinventăm chiar dacă nu suntem dispuși sau vrem. Unde e limita între complicat și simplu, între sintetic și firesc, cum știm când e îndeajuns?

 

 

 

 

 

Carmen ION, profesor, Colegiul Național Pedagogic ”Spiru Haret”, Focșani

vorbește despre ”Caracterizare de personaj în versiune pandemică”

Profesor de româna și fondatorul Boovie®, festival de book-trailere, Carmen Ion va vorbi despre provocările de a preda romanul interbelic în varianta online, de a produce un demers reflexiv unor elevi în pijama, de a negocia între un personaj din secolul trecut și viziunea unor tineri din secolul acesta. Iar când părerea acestor tineri despre ce înseamnă o relație este una foarte clara (și foarte departe de ceea ce însemna ea acum 100 de ani), lucrurile devin interesante, dar și complicate, caci nasc întrebări spinoase - de exemplu, ce evaluăm? Opinia personală sau cea legiferată? Exprimarea corectă și autentică sau cea academico-neologico-scorțoasă? Altfel spus, prezentarea unei secvențe didactice si multe întrebări la care să găsim răspunsul împreuna!

 

 

 

 

 

Iulia SFETCU-MĂNDĂŞESCU, profesor MERITO, Şcoala Gimnazială Specială pentru Surzi nr. 1, Bucureşti

vorbește despre ”Școala din vacanță”

Iulia Măndășescu e profesoară de psihopedagogie specială. Predă toate disciplinele până la clasa a VIII-a, folosind limbajul semnelor în paralel cu cel verbal, pentru că e important să-i deprindă pe copii să citească pe buze și, pe cât posibil, să vorbească. Se preocupă de formarea ei profesională, mergând la cursuri, fie ele despre surdocecitate (deficiență de auz asociată cu deficiența de vedere), sau despre scrierea proiectelor. Ritualul de dimineață în clasa ei era, până pe 11 martie, să îmbrățișeze toți copiii la intrarea în clasă. Cum s-a schimbat acest lucru și cum a făcut trecerea de la îmbrățișările reale la cele virtuale? Vom afla la conferință, unde va vorbi despre școala din vacanță.

 

 

 

 

Doru COSTACHE, profesor, Colegiul Național ”Vasile Alecsandri”, Galați

vorbește despre ”Câteva observații privind pregătirea online a examenului de bacalaureat”

Voi prezenta câteva concluzii desprinse din experiența sfârșitului de an școlar la clasele a XII-a. Au fost mai multe tipuri de probleme, de la cele emoționale la cele tehnice și de management ale situației. Cu siguranță a fost o experiență care a surprins pe foarte mulți, atât cadre didactice, cât și elevi și parinti deopotrivă. Este limpede că sunt necesare pregătiri foarte serioase si numeroase ajustări pentru toți factorii implicați în procesul educativ. Domnul profesor Costache vine cu propuneri de soluții concrete pentru rezolvarea acestor situații...

 

Program

Ziua 1 - 24 august 2020

 

11.30 - Deschiderea conferinței

 

11.30 - 12.00 Cuvânt de deschidere al organizatorilor - Director CCD Galați, prof. Doina GERU

 

12.00 - 12.30 Clasa viitorului - Ștefan APĂTEANU

 

12.30 - 13.00 Educația online - virtuți și servituți - Costantin CUCOȘ

 

13.00 - 13.30 Evaluarea digitală standardizată a competențelor elevilor - Dragoș ILIESCU

 

13.30 - 14.00 Oportunităţi şi limite ale învăţării online: o perspectivă umanistă - Doru CĂSTĂIAN

 

14.00 - 14.30 Lungul drum al nopții către zi: curajul asumării, la români. Studiu de caz: #art26LEN - școli-pilot, pentru arhitecturi curriculare de secol XXI - Marian STAȘ

 

14.30 - 15.00 Profilul nativului digital și învățământul de astăzi - Ion-Ovidiu PÂNIȘOARĂ

 

Ziua a 2-a - 25 august 2020

 

11.30 - Deschiderea conferinței

 

12.00 - 12.30 Câteva observații privind pregătirea online a examenului de bacalaureat - Doru COSTACHE

 

12.30 - 13.00 Jurnalul – instrument în dezvoltarea abilităților metacognitive și a gândirii critice - Cătălina POPA

 

13.00 - 13.30 Caracterizare de personaj în versiune pandemică - Carmen ION

 

13.30 - 14.00 Practici care unesc - simplu și firesc în educație - Ana Maria RUSU

 

14.00 - 14.30 Lecții virtuale - site - Alin POPESCU

 

14.30 - 15.00 Școala din vacanță - Iulia SFETCU-MĂNDĂȘESCU

 

15.00 - 15.15 Concluziile conferinței

 

Înscrieri

Vă invităm să vă înscrieți la Conferința ”Educație webformantă” folosind formularul on-line pe care îl puteți accesa aici.

La finalul conferinței, fiecare dintre cadrele didactice înscrise va primi o diplomă de participare eliberată de organizator.

 

Pentru mai multe informații și știri cu privire la conferință, vă recomandăm să urmăriți pagina de Facebook a evenimentului.